Advertentiemogelijkheden op de radio
In het bedrijfsleven is de concurrentie opmerkelijk toegenomen de afgelopen jaren. Door de digitalisering is het voor beginners gemakkelijker om een bedrijf op te starten. Er worden diverse mogelijkheden bedacht om zoveel mogelijk klanten te trekken.
Veel bedrijven richten zich op het adverteren bij grote evenementen of zelfs op TV. Ook de zogenaamde influencers kunnen een bedrijf helpen bij het verwelkomen van nieuwe klanten en geïnteresseerden. Adverteren via de radio ligt vaak op de achtergrond, terwijl dit platform veel kansen kan bieden.
Radio in het kort
De radio bereikt wekelijks ruim 13 miljoen luisteraars die allen informatie opvangen via de radio. Veel mensen beschouwen radio luisteren als een dagelijks ritueel. Tijdens het ontbijten, gedurende de autorit of voor het slapengaan even de radio aanzetten om nieuws, entertainment, sport en muziek te beamen. Het boost het energielevel van de mens en leidt bij de luisteraars tot emoties, van enthousiasme tot vermaak.
Waarom adverteren?
Uit onderzoek is gebleken dat de bedrijven die hebben geadverteerd per radio, een gemiddelde van alle branches, de investering ruim zevenmaal hebben terugverdiend. Door de radio in te zetten als mediumtype voor advertenties zal het effect vergroten.
Voordelen radio
Verder heeft de radio diverse eigenschappen die voordelig kunnen zijn voor de adverteerder. Zo zappen radioluisteraars nauwelijks weg. Zelfs tijdens het reclameblok blijken de luisteraars trouw te blijven aan de radiozender, zo blijkt uit cijfers. Op die manier ben je verzekerd van luisteraars bij het adverteren.
Bovendien is er zowel uit binnenslands als buitenlands onderzoek gebleken dat een adverteerder per radio aanzienlijk voordelen haalt uit de reclame.
Tot slot barst de radio van creativiteit. Er is geen mogelijkheid om de luisteraars iets te laten zien, dus zal er allemaal in woorden omschreven moeten worden. Op die manier zullen kosten, voor shoots, acteurs en andere aanwezigen, worden bespaard.